Monday 16 August 2010

angelägenheter.

Jag spenderar mycket tid framför datorn, sittandes mycket, mycket stilla, browsandes allt från bloggar till nyheter till absolut nonsens (LATFH). Ser det vid första anblick liiite intressant ut är sannolikheten stor att jag scrollar igenom, läser lite, klickar vidare på nån relaterad länk, och vips så har jag dödat två timmar av min mördande, helvetesvarma tillvaro. 
De senaste dagarna har jag frossat i dokumentärer, främst via http://topdocumentaryfilms.com/watch-online/. Det är lite av ett spel vad man råkar klicka sig fram till då kvalitén på filmerna är lika varierande som utbuden men ja, i stort  är jag mycket nöjd med mina val och känner mig mer upplyst och klokare för varje sluttext som rullar förbi. Visst, tokviktigt att vara kritisk till informationen man blir försedd och sensationalism är väl ändå dokumentärfilmandets grundpelare men... av det jag sett hittills är det en handfull filmer som jag tror är alla tänkande människors skyldighet att SE! Ta-da, lista!:


Food, Inc.
Med lugn och sansad berättarteknik och aha-upplevelse efter aha-upplevelse får man veta allt man behöver om matindustrin. Främst riktad till en amerikansk publik men inte mindre relevant för det. Här listas alla anledningar till varför MAN SKA HANDLA EKOLOGISKT!!! ALLTID!!! Se den och lär. Och rys.


King Corn
Jag såg dem i fel ordning, men i alla fall. Efter att ha sett Food, Inc. funkar King Corn som en fördjupning som berättar om vad exakt det är vi äter. Vi äter majs. Majs, majs majs, allt är majs. Och gissa vad? Majs gör oss sjuka, feta och dumma. Sluta äta majs! (...och stärkelse , men det är ett annat kapitel)


Black Gold
En titt på kaffeindustrin och vad den bringar för (o)lycka i världen... Tack och lov har vi inte blivit invaderade av Starbucks och dess världsherravälde i Sverige, ännu. Samma poäng som i Food, Inc. egentligen, handla ekologiskt, och Fairtrade, om det går (Fairtrade är iofs inte helt okej det heller men just nu verkar det inte finnas någon alternativ märkning att gå efter). OCH undvik de stora jättarna Nestlé, Kraft Foods etcetera. Jättesvårt faktiskt, när man väl börjar läsa innehållsförteckningar i butiken, men väl värt det. Allt är politik.


The Cove
Heja Japan! Ehh. Omöjlig att lämnas oberörd av. 


Se så, gå och se!

No comments:

Post a Comment